Wij proberen deze pagina zo actueel mogelijk te houden. Staat uw vraag er niet bij? Wij willen u dan vragen dit kenbaar te maken door een e-mail te sturen naar administratie@rijnmondnet.nl

Veelgestelde vragen over ZorgMail

Waarom moet ik een Passage ID aanmaken?

Om te blijven voldoen aan de veranderende wetgeving zal de login voor diverse ZorgMail applicaties wijzigen. De login zal door Passage ID worden afgehandeld. Met Passage ID is het mogelijk om uw account extra te beveiligen met behulp van twee-staps-verificatie.

Hoe maak ik een Passage ID aan?

Ga naar https://account.passageid.nl/ en klik op: Registreer nu

Kan ik mijn ZorgMail e-mailadres gebruiken voor Passage ID?

Nee, Passage ID is juist nodig om toegang te krijgen tot uw ZorgMail mailbox. E-mailadressen met @zorgmail.nl, @ringamsterdam.nl, lifeline.nl, sleutelnet.nl en nlzorg.net kunt u niet gebruiken voor het aanmaken van een Passage ID.

Ik heb geen e-mailadres

Beschikt u over een e-mailadres van uw werkgever? Zo niet; dan adviseren wij u om een e-mailaccount aan te maken bij een webmail provider.

Ik heb geen activatie e-mail ontvangen

Mogelijk is de e-mail als ongewenste e-mail gemarkeerd. Kijk in uw map Ongewenste E-mail of Spam folder. Is dit niet het geval, dan dient u de registratie opnieuw uit te voeren.

Is twee-staps-verificatie verplicht?

Momenteel is dit nog niet verplicht maar desgewenst kunt u een of meerdere twee-staps-verificatiemethoden koppelen aan uw Passage ID.

Ik beschik niet over een mobiele telefoon en/of tablet

U kunt Passage ID gebruiken zonder twee-staps-verificatie. Om in te kunnen loggen met twee-staps-verificatie is momenteel een telefoon en/of tablet benodigd voor het ontvangen van een verificatiecode.

Ik heb geen verificatiecode ontvangen via SMS

U kunt via het login scherm een nieuwe verificatiecode opvragen.

Ik heb een Passage ID aangemaakt met twee-staps-verificatie. Moet ik iedere keer als ik wil inloggen op een van de VANAD Enovation applicaties een verificatiecode invullen?

Nee, dat is niet nodig. Op het inlogscherm heeft u de mogelijkheid om het apparaat waarmee u inlogt ‘te vertrouwen’. Dit wil zeggen dat het apparaat, in combinatie met de gebruikte webbrowser, op basis van meerdere kenmerken wordt herkend en hierdoor gebruikt kan worden als tweede factor. Na een periode van 30 dagen moet u weer inloggen met behulp van een andere tweede factor en kunt u uw apparaat weer als vertrouwd instellen.

Ik heb al een Passage ID en ik wil mijn geregistreerde e-mailadres wijzigen

Momenteel is het niet mogelijk om uw geregistreerde e-mailadres te wijzigen. U dient een nieuwe Passage ID aan te maken met uw nieuwe e-mailadres. Tevens moet u ook opnieuw een of meerdere mailboxen koppelen aan uw Passage ID in Mijn Hosted Mail.

Ik ben mijn Passage ID Wachtwoord vergeten

Klik in het inlogscherm van Passage ID op de link: Wachtwoord vergeten? Voor het aanmaken van een nieuw wachtwoord.

Wat kan ik met een herstelcode?

De herstelcode kunt u gebruiken om de twee-staps-verificatie uit te schakelen in het geval u bijvoorbeeld een nieuw mobiel telefoonnummer heeft. Indien u een nieuwe herstelcode aanmaakt, vervalt de oude.

Waar bewaar ik de herstelcode?

Bewaar de herstelcode waar u andere wachtwoorden bewaart, bijvoorbeeld in een Password Manager.

Ik heb geen herstelcode meer en kan nu niet meer inloggen

Neem contact op met supportafdeling van uw ZorgMail regiopartner van VANAD Enovation.

Ik heb een nieuwe telefoon en gebruikte enkel Google Authenticator

Gebruik de herstelcode om 2-staps-verificatie uit te schakelen.

Ik heb mijn Google Authenticator entry weggegooid en ik gebruik geen verificatie via SMS

Gebruik de herstelcode om 2-staps-verificatie uit te schakelen.

Ik vink in het inlogscherm ‘Vertrouw dit apparaat’ aan en nu wordt toch weer gevraagd om een twee-staps-verificatiecode

Hiervoor kunnen meerdere oorzaken zijn. Mogelijk is de termijn van 30 dagen verstreken of maakt u gebruik van een ander apparaat. Het is ook mogelijk dat u gebruik maakt van hetzelfde apparaat maar via een andere browser. In Mijn Passage ID kunt u zien welke apparaten er gemarkeerd zijn als Vertrouwd en voor welke periode dit nog geldt.

Ik heb een nieuw mobiel nummer en mijn oude nummer is gekoppeld aan Passage ID

Gebruik de herstelcode om 2-staps-verificatie uit te schakelen.

Ik heb een vraag over de implementatie van mijn zorgmailaccount

Voor implementatie vraagstukken kunt u telefonisch contact opnemen met 010-2723915 of mailen naar implementaties@vanadgroup.com.

Wat zijn de kosten voor een zorgmail abonnement/account?

De kosten zijn niet direct zichtbaar op de website van Zorgmail. U dient hiervoor de aanmeld wizard te doorlopen. Klik hier om de aanmeldwizard te openen. Als u uw gegevens hebt ingevuld, kunt u zien wat de kosten voor u zullen zijn.

Hoe meld ik mij aan voor ZorgMail?

Bent u een eerstelijns zorgverlener en wilt u zich aanmelden voor ZorgMail, ga dan naar www.zorgmail.nl, onder het kopje “Contact” vindt u de aanmeldwizard. Of klik hier.
Bent u een tweedelijns zorgverlener of instelling, dan kunt u contact opnemen via administratie@rijnmondnet.nl.

Hoe kan ik secure email activeren?

U dient contact op te nemen met Customer Support van VANAD Enovation (010-2881617).

Hoe vraag ik extra postbussen aan voor mijn bestaande Zorgmail account?

Het aanvragen van extra postbussen of opzeggen van bestaande postbussen van zorgverleners kunt u doen middels het invullen van een mutatieformulier. Voor praktijkondersteuners kan geen postbus worden aangevraagd, dit kan alleen voor zorgverleners met een eigen AGB-code.

Wilt u toch voor uw praktijkondersteuners Zorgmail en secure e-mail afsluiten neemt u dan contact op met onze administratie. Bij voorkeur door een e-mail te sturen naar administratie@rijnmondnet.nl of telefonisch (088-2820010)

Ik betaal via automatische incasso, maar heb nu ook zelf het bedrag overgemaakt.

Onder aan uw factuur staat de voor u geldende betalingsconditie. Standaard is dit een automatische incasso, welke door Stichting RijnmondNet doorgaans binnen 14 dagen van uw rekening wordt afgeschreven. Mocht u onverhoopt ook zelf nog een bedrag hebben overgemaakt, dan is het niet nodig dit door te geven aan ons. Wij zorgen ervoor dat u het bedrag binnen 30 dagen weer krijgt teruggestort.

Ik heb een technisch probleem met mijn zorgmailaansluiting.

Voor technische problemen of vragen over de functionaliteit van Zorgmail verwijzen wij u graag naar onze helpdesk op telefoonnummer 088-2820000 of per e-mail helpdesk@rijnmondnet.nl

Ik draag mijn praktijk over.

Indien de praktijk door iemand anders wordt overgenomen, moet de nieuwe klant onderstaande stappen volgen:

Stap 1. Ga naar www.zorgmail.nl
Stap 2. Kies de optie “Direct regelen” en vervolgens “Doorgeven mutaties”.
Stap 3. Vul uw gegevens in (mutatie categorie: beëindiging of overname praktijk) en bij de opmerkingen de naam van praktijk of zorgverlener.

Er worden géén extra abonnementskosten in rekening gebracht bij een overname. Abonnementskosten voor het lopende jaar zullen onderling verrekend moeten worden. U dient wel rekening te houden met éénmalige implementatiekosten.

Ik wil mijn ZorgMail abonnement opzeggen.

Opzegging dient ten minste drie maanden voor het einde van de contractperiode te geschieden door middel van een mutatieformulier.

Mijn gegevens op de factuur kloppen niet:

Bij onze jaarlijkse facturatie gebruiken wij de gegevens die u via het aanmeldformulier heeft opgegeven. Wijzigingen in uw adres of bankrekeningnummer dient u te allen tijde via een mutatieformulier aan te leveren. Dit mutatieformulier vindt u op de website www.zorgmail.nlbij het kopje “Direct regelen” en vervolgens “Doorgeven mutaties”. Dit geldt ook voor een opzegging of overname van uw praktijk, toevoeging of afmelding van zorgverleners of bij wisseling van uw informatiesysteem.

Ik ben mijn inloggegevens van ZorgMail vergeten?

U dient contact op te nemen met Customer Support van VANAD Enovation (088 282 00 10 met keuzemenu 1-1-2).

Wat is ZorgMail/Secure email/Lifelink?

Zorgmail, vroeger ook wel bekend als Lifeline of Edifact, zorgt voor de geautomatiseerde uitwisseling van informatie tussen informatiesystemen: Application-to-Application (EDI). Alle correspondentie van specialisten, ziekenhuizen en GGZ wordt via Edifact verzonden en is daarmee over te nemen in alle HIS-informatiesystemen. Dit geldt eveneens voor de ongeveer 250.000 berichten van de CHPR en andere HDS-en in het werkgebied van RijnmondNet.

Secure e-mail is een gehoste webapplicatie die met behulp van Outlook of middels een web interface gebruikt kan worden. Het is speciaal bedoeld voor veilige e-mail communicatie tussen zorgaanbieders onderling. Het biedt alle mogelijkheden van een normale e-mailvoorziening, zoals Postvak-in, Archief, etc. maar de dataverbindingen met de Secure e-mail omgeving zijn versleuteld en daarmee dus beveiligd. Voor eerstelijns zorgverleners is deze dienst gratis beschikbaar bij het afsluiten van een ZorgMail overeenkomst.

Lifelink is communicatiesoftware die niet standaard met ieder informatiesysteem meegeleverd wordt. Om de koppeling tussen uw informatiesysteem en Zorgmail mogelijk te maken dient er vaak ook een abonnement Lifelink afgesloten te worden.

Waar kan ik Mijn Hosted Mail voor gebruiken?

ZorgMail Mijn Hosted Mail is een persoonlijke beheertool waarmee u uw mailbox op ZorgMail kunt beheren. Met Mijn Hosted Mail koppelt u één of meerdere ZorgMail mailboxen aan uw Passage ID.

Ik kan niet inloggen op Mijn Hosted Mail

Inloggen in Mijn Hosted Mail gebeurt door middel van Passage ID. Passage ID is een dienst van VANAD Enovation. Met een Passage ID kunt u veilig inloggen en gebruikmaken van applicaties van VANAD Enovation.
Als u nog niet beschikt over een Passage ID: Ga naar https://account.passageid.nl/ en klik op: Registreer nu.

Koppel één of meerdere ZorgMail mailboxen in Mijn Hosted Mail voordat u gebruik kunt maken van een van applicaties van VANAD Enovation. Ga naar: https://account.passageid.nl/ en klik op de tegel Mijn Hosted Mail.

Hoe koppel ik mijn ZorgMailbox(en)?

Ga naar: https://account.passageid.nl/ en klik op de tegel Mijn Hosted Mail. Klik rechtsboven op uw naam en kies de optie Mailboxen beheren. Voer uw ZorgMail gebruikersnaam (of klantnummer) en wachtwoord (of activatiecode) in van de mailboxen die gekoppeld dienen te worden aan uw Passage ID.

Hoeveel ZorgMail mailboxen kan ik koppelen aan mijn Passage ID?

U kunt maximaal 10 ZorgMail mailboxen koppelen aan een Passage ID. Indien u meer dan 10 ZorgMail mailboxen wilt koppelen dient u nieuw Passage ID aan te maken.

Hoe kan ik een ZorgMail mailbox ontkoppelen van mijn Passage ID?

Ga naar: https://account.passageid.nl/ en klik op de tegel Mijn Hosted Mail. Klik rechtsboven op uw naam en kies de optie Mailboxen beheren. Bij het account dat verwijderd dient te worden klikt u vervolgens op het ontkoppel icoon dat getoond wordt bij de ZorgMail mailbox.

Mijn toegangscode klopt niet of is verlopen, wat moet ik doen?

Open uw notificatie e-mail en klik op ‘Bericht lezen’. U ontvangt dan een nieuwe code waarbij de vorige code ongeldig wordt. Iedere keer dat u een toegangscode ontvangt is deze eenmalig te gebruiken en 15 minuten geldig.

Mijn telefoonnummer is niet (meer) correct, wat moet ik doen?

Bel of e-mail de verzender om te vragen of de secure e-mail nogmaals verzonden kan worden met het juiste telefoonnummer.

Hoe kan ik zien dat de webpagina te vertrouwen is?

Dit kunt u zien aan de groene balk van de URL in uw browser. De URL van de Viewer begint altijd met https://viewer.zorgmail.nl. Wijkt dit af, neem dan contact op met deverzender.

Ik heb mijn notificatie e-mail per ongeluk verwijderd, wat moet ik doen?

Bel of e-mail de verzender om te vragen of de secure e-mail nogmaals verzonden kan worden.

Kan ik ook de tekst uit het bericht downloaden en opslaan?

Dit is niet mogelijk.

E-mail is toch geen veilig medium om vertrouwelijke gegevens uit te wisselen?

Het klopt dat e-mail normaliter geen veilig medium is hiervoor, maar doordat de instelling die u berichten stuurt is aangesloten op ZorgMail is dit wel veilig. Dit is ook de reden dat u een aparte code per SMS of e-mail ontvangt om het bericht te openen binnen een beveiligde omgeving.

Ik wil een reply-all doen, kan dit?

In het geval van meerdere ontvangers, is het alleen mogelijk om veilig te antwoorden naar de verzender van uw e-mail.

Hoe lang blijft mijn bericht bewaard?

Uw bericht wordt 90 dagen bewaard. Na 90 dagen wordt het bericht verwijderd.

Ik wil ZorgMail Send Message gaan gebruiken, wat moet ik doen?

Om gebruik te kunnen maken van ZorgMail Send Message dient u tenminste één ZorgMail mailbox te koppelen aan uw Passage ID. Passage ID is een dienst van VANAD Enovation. Met een Passage ID kunt u veilig inloggen en gebruikmaken van applicaties van VANAD Enovation.

Stap 1. Passage ID aanmaken
Beschikt u al over een Passage ID dan kunt u deze stap overslaan. Indien u nog niet beschikt over een Passage ID, kunt u deze als volgt aanmaken:
Ga naar: https://account.passageid.nl/ en klik op: Registreer nu
Doorloop het registratieproces voor het aanmaken van een Passage ID.

Stap 2. ZorgMail mailbox(en) koppelen
Na het aanmaken van een Passage ID koppelt u één of meerdere ZorgMail mailboxen aan uw Passage ID:
Ga naar: https://account.passageid.nl/
Klik op de tegel ‘ZorgMail Mijn Hosted Mail’
Op het inlogscherm logt u aan de rechterzijde in met uw Passage ID om in de Mijn Hosted Mail applicatie te komen. Na het inloggen wordt het scherm ‘Mailboxen beheren’ getoond
Volg de instructies op het scherm om één of meerdere ZorgMail mailboxen aan uw Passage ID te koppelen.

Stap 3. Inloggen ZorgMail Send Message
Na het succesvol uitvoeren van voorgaande stappen kunt u nu met uw Passage ID inloggen in ZorgMail Send Message:
Ga naar: https://account.passageid.nl/
Klik op de tegel ‘ZorgMail Send Message’
Log in met uw Passage ID
Na het inloggen, komt u in het scherm waarin u een nieuw bericht kunt opstellen.
In de genoemde applicaties is een online handleiding opgenomen, onder de Help knop.

Ik wil gebruikmaken van Send Message Premium, wat moet ik daarvoor doen?

Het kunnen versturen van bijlagen is optioneel. Hiervoor heeft u ZorgMail Send Message Premium nodig. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Neem hiervoor contact op met de Support afdeling van uw ZorgMail regiopartner of van VANAD Enovation. ZorgMail Send Message Premium is momenteel alleen beschikbaar voor instellingen (niet all-in abonnementhouders).

Ik kan de geadresseerde niet vinden

Raadpleeg de handleiding ZorgMail Send Message voor tips rondom het zoeken van geadresseerden.

Wordt er een BSN check uitgevoerd?

Nee, het BSN veld is optioneel en er is geen BSN controle bij de Sectorale Berichten Voorziening in de Zorg (SBV-Z). Het BSN nummer dat ingevuld wordt moet wel een valide BSN nummer zijn, er wordt wel een 11-proef gedaan.

rijnmondnet-logo-in-balk-nieuw-blauw